17.11.2023 3064

Як електромобіль поводиться на морозі?

~ 8 хв.


ЕЛЕКТРОМОБІЛІ В ЗИМОВИХ УМОВАХ: ВИКЛИКИ ТА РІШЕННЯ

Зима близько! Але морози, що наближаються, — зовсім не привід відмовлятися від своєї мрії. Якщо ви давно мріяли купити Volkswagen ID4, BYD Song Plus, Tesla Model 3 або будь-який інший електромобіль, але вас зупиняє страх холодів і можливі складнощі з акумулятором та зарядкою електротранспорту — залишайтеся з нами. Ми вам доведемо, що більшість страшилок, про які ви чули, не більше ніж міфи — зимова експлуатація електрокарів практично нічим не відрізняється від інших пір року.

ВПЛИВ ХОЛОДУ НА АКУМУЛЯТОР ЕЛЕКТРОМОБІЛЯ

Звичайно, чутки про зимові проблеми з акумуляторами електрокарів не безпідставні. Як показують дослідження, при зменшенні температури за вікном також суттєво знижується і продуктивність батареї автомобіля, тобто його запас ходу. Пояснюється це такими факторами:

 

  • Зниження ефективності хімічних реакцій, що відбуваються в батареї електромобіля. Через зменшення температури електроліту в літій-іонних акумуляторах суттєво уповільнюється швидкість руху іонів, що відбивається і на ємності батареї.

  • Збільшення внутрішнього опору акумулятора через холод.

  • Необхідність витрати енергії на додаткове прогрівання як самого акумулятора до робочих температур, так і повітря в салоні.
     

Фахівці Американської автомобільної асоціації підрахували, що при повноцінному включенні підігріву салону електромобіля у період його зимової експлуатації запас ходу знижується майже на 40%. Саме тому в холодну пору року рекомендується прогрівати салон точково — використовувати окремо підігрів керма, сидінь, скла та ін. До речі, як показали дослідження фахівців Volvo, саме такий точковий прогрів є більш продуктивним. Обігрів сидінь і керма швидше зігріває водія та пасажирів, ніж включене обдування салону теплим повітрям. А витрачається при цьому набагато менше енергії!

 

Але навіть такі, здавалося б, величезні цифри втрат у 40% не повинні вас лякати. Давайте оперувати фактами. Візьмемо, наприклад, такий популярний серед українців кросовер як VW ID4 Crozz. Його стандартний запас ходу – 600 км. Навіть за умови зниження взимку ємності акумулятора на 40% електромобіль на одному заряді батареї все одно зможе проїхати досить значну відстань у 360 км. Для поїздок містом і навіть за містом заряду вистачить з лишком.

ЧИ МОЖНА ЗАРЯДЖАТИ ЕЛЕКТРОМОБІЛЬ НА МОРОЗІ

Існує міф, що на морозі при температурі нижче -5°C заряджати електромобіль не можна. Поспішаємо вас заспокоїти. Для сучасних електрокарів заряджання на морозі не викликає ніяких додаткових складнощів і не є чимось страшним. Це пояснюється тим, що вони оснащуються спеціальними ТЕНами, які спочатку нагрівають електроліт в батареях до робочої температури, а потім починають безпосередній процес зарядки.

Жодних незворотних наслідків на роботу акумулятора мороз також не чинить. Звичайно, якщо електромобіль не буде довго стояти на вулиці при глибоких мінусових температурах з повністю розрядженою батареєю. Як правило, при поверненні до плюсових показників усі характеристики акумулятора повністю відновлюються. Досвід більшості власників електромобілів показує, що літій-іонні акумулятори без проблем працюють при температурі за вікном до -20ºC, а літій-залізо-фосфатні і того нижче — витримують до 30 градусів морозу. Критичні як для одних, так і для інших є цифри на термометрі від -40ºC і нижче. Але до нас, маємо надію, такі морози навряд чи прийдуть.

ПРАКТИЧНІ  ПОРАДИ ДЛЯ ВОДІЇВ: ЯК ЕКСПЛУАТУВАТИ ЕЛЕКТРОКАР ВЗИМКУ

Щоб зимова експлуатація електромобіля пройшла без зайвих складнощів, рекомендуємо дотримуватися таких правил:

 

  • Проведіть відповідну підготовку електромобіля до зими. Подбайте про наявність теплого гаража для комфортної ночівлі чотириколісного друга. Крім того, що ви таким чином значно заощадите час на очищення машини від снігу, так ще й збережете електроенергію — не будете витрачати її на обігрів лобового скла та дзеркал, щоб звільнити їх від намерзлого за ніч льоду.

  • Заздалегідь вмикайте машину на прогрів, доки вона підключена до стаціонарної зарядки (у більшості сучасних електромобілів це можна зробити дистанційно). Таким чином, не будуть витрачатися запаси акумулятора, що також дозволить збільшити дальність ходу.

  • Регулярно заряджайте автомобіль, навіть якщо він ще має запас в акумуляторі. При мінусових температурах заряд знижується набагато швидше.

  • Використовуйте ЕКО-режим. Таким чином ви зможете простіше долати снігові дороги, а також знизите споживання енергії і тим самим збільшите запас ходу.

 

До речі, в Норвегії, де зими набагато холодніші, ніж у нас, в Україні, станом на 2022 рік частка електромобілів серед населення становила майже 80%. Як нам здається, це досить вагомий показник того, що складнощів з зимовою експлуатацією у сучасного електротранспорту немає. І ви можете сміливо втілювати в реальність мрію про покупку електромобіля вже зараз. А ми вам із задоволенням у цьому допоможемо.