Як підготовувати електромобіль до тривалого простою
АВТОМОБІЛЬ ЗАЛИШАЄТЬСЯ СПРАВНИМ, ЯКЩО ЗА НИМ ДОГЛЯДАЮТЬ І РЕГУЛЯРНО ЕКСПЛУАТУЮТЬ. АЛГОРИТМ ПІДГОТОВКИ БЕНЗИНОВОГО І ДИЗЕЛЬНОГО ТРАНСПОРТУ ДО ТРИВАЛОЇ СТОЯНКИ ДОБРЕ ВІДОМИЙ. АЛЕ ЯК БУТИ З ЕЛЕКТРОМОБІЛЯМИ? МОЖЕ СКЛАСТИСЯ ВРАЖЕННЯ, ЩО ТАКИЙ ТРАНСПОРТ МОЖНА СТАВИТИ НА ТРИВАЛУ СТОЯНКУ ОДРАЗУ, БЕЗ ПІДГОТОВКИ.
Сьогодні Ncars поділиться з вами витягами з технічної документації автоконцернів і розповість, як поставити свого залізного коня на довгу стоянку. Водночас ми відповімо на досить поширене питання: чи бояться батареї електромобілів тривалих простоїв.
ЯК ПРОСТІЙ ВПЛИВАЄ НА АВТОМОБІЛЬ
Нетривалі стоянки не нашкодять транспортному засобу, а от тривалі можуть вплинути на окремі вузли автомобіля. Простій понад 6 місяців можна вважати тривалим. Залишаючи свого залізного коня на тривалу стоянку, пам'ятайте про знос таких вузлів:
-
Пусковий акумулятор. Це звична АКБ на 6 або 12 Вольт. Не любить простоїв і глибоких розрядів. Згодом втрачає максимальну ємність;
-
Гальмівний механізм. А саме його гідравлічна частина. Найчастіше з ладу виходять направляючі пальців і гумові ущільнювачі;
-
Шини. Через нерівномірний розподіл тиску з часом на них з'являються слабкі ділянки. Щоб цього уникнути, перекотіть авто на пів обороту колеса;
-
Фільтри. У авто з ДВЗ це цілий набір фільтрів, в електромобілях тільки салонний фільтр. Все це витратні матеріали, які бажано міняти згідно з регламентом (приблизно 1-2 рази на рік);
-
Ущільнювачі. Особливо страждають гумові пильовики ходової, гумки дверей і скла.
Тривалий простій негативно впливає на технічні рідини та пов'язані з ними системи автомобіля. Оливи та антифризи з часом втрачають свої властивості. Особливо небезпечним є погіршення змащувальних властивостей мастил. Будь-яких. Класичний приклад: несправність компресора кондиціонера. Таке може статися, якщо водій довго не користувався кондиціонером, а потім увімкнув його на максимальне охолодження. Старе компресорне мастило погано змащує рухомі деталі компресора, що призводить до їхнього перегріву та несправності пристрою.
Згідно зі статистикою, після 2 років без роботи автомобіль потребує невеликих витрат на ремонт. Якщо простій тривав 3 роки, водій може виявити сліди глибокої корозії. Через 5 років знадобиться заміна практично всіх проводів, шлангів, ущільнювачів і гумометалевих деталей. Пояснення просте: довгий простій прискорює старіння матеріалів. Наприклад, гумові ущільнювачі тверднуть, внутрішні порожнини покриваються оксидами, а в парах, що труться, щосили йде процес корозії. Окремо стоять електромобілі. Крім пускової, в них є набагато потужніша і ємніша тягова батарея. І вона дуже не любить бити байдики.
ТЕРМІНИ СЛУЖБИ БАТАРЕЙ
Сучасні електрокари оснащуються літієвими батареями, які мають як низку переваг перед свинцевими аналогами, так і суттєві недоліки. Для початку визначимося з термінологією. Власник електромобіля повинен знати про:
-
Деградацію батареї. Це незворотний процес, результатом якого є поступове зменшення ємності батареї внаслідок зносу внутрішньої структури. Якщо дивитися під мікроскопом, це нагадує процес корозії;
-
Залишковий ресурс батареї. Або SOH. Зазвичай вказується у %. У нового авто ресурс батареї дорівнює 100%. Єдиної думки про те, який SOH вважається критичним, немає. Експлуатація старої батареї є припустимою, якщо пристрій видає стабільний струм і не перегрівається.
Паспортний термін служби потрійних літій-іонних батарей становить у середньому 8,5 років. У літій-залізо-фосфатних пристроїв це 10 років. Паспортний термін служби може відрізнятися від реального. Ресурс батареї витрачається тим швидше, чим жорсткіші умови експлуатації. На термін служби батареї впливають такі чинники:
-
Терміни роботи. Незалежно від умов експлуатації батарея старіє та втрачає свої властивості;
-
Температура. Високі або низькі температури зовнішнього повітря негативно впливають на батарею;
-
Частота та характер експлуатації. Батареї, що піддаються частим глибоким розрядам та працюють в умовах високих навантажень, зношуються швидше за будь-які інші;
-
Частота використання швидкої зарядки. Періодичні зарядки не чинять негативного впливу на батарею. Але як показали останні дослідження, регулярне використання швидкої зарядки скорочує ресурс батареї.
Швидкий знос виробу також може бути викликаний дефектом системи охолодження. Тому як вона працює та поширеним дефектам ми присвятили окремий матеріал. Протилежна ситуація: в автомобілі немає дефектів, проте батарея втрачає ємність від вимушеної «стоянки». Наприклад, літій-іонні акумулятори смартфонів втрачають 10% ємності протягом 12 місяців простою. А якщо іноді вмикати та заряджати гаджет, втрати будуть набагато меншими.
Реальна ємність батареї може суттєво відрізнятися від паспортної. Навіть у новому електрокарі. Річ у тім, що верхня (100%) і нижня (0%) межа ємності обмежена захисними буферами. Це щось на кшталт запасної ємності. Обмеження діють і на розряд, і на заряд батареї. За відсутності буферів батареї деградували б відчутно швидше, але мали більшу використовувану ємність. Розмір буферів регулюється бортовою електронікою. У середньому, ця технологія дає змогу сповільнити знос батареї майже вдвічі: 96% SOH проти 91% за 5 років експлуатації у випадку Chevrolet Volt різних модельних років. Не дивуйтеся – навіть цей параметр в авто різних років випуску може відрізнятися.
ПОСТАВИВ І ЗАБУВ
Як напевно здогадався читач , подальші рекомендації стосуватимуться основних систем електромобіля та його батареї окремо. Почнемо із загальних рекомендацій:
-
Підберіть гарне місце для стоянки: крите, сухе та без доступу для непроханих гостей;
-
Добре відмийте автомобіль, приділивши особливу увагу днищу і колісним аркам;
-
Нанесіть віск або лак на проблемні ділянки ЛФП, щоб захистити кузов від корозії;
-
Обробіть силіконом гумові ущільнювачі та пластикові деталі салону;
-
Опціонально: проведіть антикорозійну обробку днища, арок і порогів;
-
Зменшить тиск у шинах до 0,7-0,8 атм і перевіряйте кожні 6 місяців;
-
Встановіть проставки під колеса та зніміть стоянкове гальмо.
Як показала практика, шини не стають «квадратними» навіть через 12 місяців на стоянці. А ось звичайні гумові ущільнювачі починають покриватися дрібними тріщинами, від яких рятує силікон. Якщо немає доступу до гаража, машину доведеться ставити просто неба. Для зовнішнього захисту кузова знадобиться автомобільний чохол. Важливий момент: обирайте тільки чохол з м'якою підкладкою і знімайте його раз на 2 місяці, даючи кузову «подихати». Під чохлом накопичується конденсат, якого потрібно позбуватися.
Ситуація з батареями цікавіша. В електромобілях їх дві: пускова (мала, 12 В) та тягова (головна). Кожен виробник дає свої рекомендації щодо кожної батареї. Наприклад, Jaguar рекомендує стежити за зарядом 12-вольтової АКБ і не знімати її на період простою. Виходить, що деякі дії водія залежатимуть від вказівок у мануалі. Ось кілька рекомендацій:
-
Зарядіть головну батарею до 50-70%;
-
Паркуйте автомобіль у місці із середньою температурою повітря не нижче за 0℃, а в ідеалі 15-25℃;
-
Вимкніть основні та додаткові системи, в т.ч. охоронні, на кшталт Sentry Mode в електромобілях Tesla;
-
Якщо не заборонено мануалом: зніміть батарею 12 В, віднесіть додому і заряджайте малим струмом кожні 4 місяці. Для менших періодів простою це робити не потрібно;
-
По досягненню 15% заряду головної батареї доведіть його до 50-70% (перевіряйте кожні 2-3 місяці).
Представники автомобільних концернів зазначають, що батареї електромобілів бояться лише тривалих простоїв. Називаються різні цифри: від 3 до 6 місяців. Наприклад, електромобілі Tesla втрачають до третини заряду батареї через 2 місяці простою. Це не критично. Те саме стосується BYD і Zeekr. Небезпечний є лише глибокий розряд. Через це власнику електромобіля необхідно перевіряти заряд батареї та за необхідності доводити його до оптимальних значень.
ПІДГОТУВАТИ ЕЛЕКТРОМОБІЛЬ ДО ДОВГОЇ СТОЯНКИ НЕ СКЛАДНІШЕ, НІЖ КЛАСИЧНЕ АВТО. ДОТРИМУЮЧИСЬ ПРОСТИХ ПРАВИЛ, ВОДІЙ ЗМОЖЕ ЗАХИСТИТИ ЦІЛІ ВУЗЛИ АВТОМОБІЛЯ ВІД НЕГАТИВНИХ ВПЛИВІВ ПІД ЧАС ПРОСТОЮ. А ЧАСТКОВО – НАВІТЬ ВІД НЕВБЛАГАННОЇ ДІЇ ЧАСУ.
Вам також буде цікаво
Ми підібрали найбільш актуальну та цікаву інформацію зі світу електрокарів
Дивитись всі статтіКонтакти
Наш офіс Одеса
Отримайте розгорнуту консультацію з купівлі електромобіля в Китаї безпосередньо в нашому офісі
Наш офіс Київ
Отримайте розгорнуту консультацію з купівлі електромобіля в Китаї безпосередньо в нашому офісі
Наш офіс Львів
Отримайте розгорнуту консультацію з купівлі електромобіля в Китаї безпосередньо в нашому офісі
Наш офіс Дніпро
Отримайте розгорнуту консультацію з купівлі електромобіля в Китаї безпосередньо в нашому офісі