Електромобілі у таксі – переваги та недоліки
Електричний транспорт стрімко завойовує автомобільний ринок. В окремих країнах він вже становить 10% від парка нових авто. Вважається, що для комерційних перевезень такий транспорт ще не годиться. А от з пасажирськими перевезеннями ситуація цікавіша.
Ми вже якось рахували вартість зарядки електромобіля від розеток і станцій та з’ясували, що заряджатися від звичайної побутової розетки дешевше за все. Оскільки є серйозна різниця між витратами на “пальне” та обслуговування, то чому б не використовувати електромобіль у таксі. Дізнаймось, у чому плюси подібного транспорту.
НА ЯКІЙ ПРОБІГ МОЖНА РОЗРАХОВУВАТИ
В середньому, міський таксист за день може проїхати 200-300 км. У подальших розрахунках ми будемо порівнювати результати з пробігом у 250 км. Нехай їздовий цикл буде змішаним. Це означає, що частина денного маршруту пролягатиме через місто, а частина через передмістя. Нагадуємо, що на трасі ДВС демонструють кращі результати, аніж у місті з його частими зупинками та різкими стартами. У електромобілів ситуація обернена. Наш таксист буде працювати за наступним графіком: день на бензиновому авто, потім день на електрокарі. Почнемо з характеристик авто, що знадобляться надалі.
Skoda Fabia – практичний хетчбек, що підходить як для роботи у таксі, так і для розмірених подорожей поза містом разом із сім’єю. У порівняння бере участь представник четвертого покоління Fabia. Ось які характеристики нас цікавлять:
-
Розхід у змішаному циклі: 5,6 л
-
Об’єм бака: 40 л
Конкурувати зі Skoda електричний хетчбек BYD E2 в комплектації Comfort. Ми спеціально взяли одну з найдоступніших моделей з асортименту BYD, адже автомобілі Skoda теж відносять до масового сегменту. Під питанням залишається розхід заряду на 100 км пробігу. Річ у тім, що на запас ходу електромобіля сильно впливає режим їзди та температура повітря. Ми взяли розхід у змішаному циклі, що отримали під час поїздок. Ця цифра ближча до реальної за паспортні 10,3 кВт на 100 км зі специфікацій E2. Як бачите, поблажок для електромобілів ми робити не будемо.
BYD E2 – компактний електричний кросовер у китайському стилі. Деякі технічні та дизайнерські рішення з E2 перекочували у наступні електрокари бренду. Характеристики
-
Ємність батареї: 43,2 кВт
-
Витрата у змішаному циклі: 15 кВт-год
-
Запас ходу: 405 км.
кліматичної системи, оптики, мультимедіа і т.д. При постійній роботі додаткових систем та агрегатів пробіг знижується на 10-20%. Наша Skoda Fabia заправлена під зав'язку. Щоб визначити пробіг на повному баку, достатньо поділити його об’єм на витрату та помножити на сотню. У разі BYD офіційно вказаний запас ходу електромобіля становить 405 км. Ми перерахуємо пробіг з урахуванням витрати на сотню. Для цього поділимо ємність батареї на витрату та помножимо на сто. Ось що виходить:
-
запас ходу Skoda Fabia: 40/5,6 * 100 = 714 км;
-
запас ходу BYD E2: 43,2/15 * 100 = 288 км.
Є нюанс: за низьких температур ємність батареї може знизитися на 20-50%. Оскільки сильні морози в Україні є рідкістю, припустимо, що реальна ємність у зимовий період не знижуватиметься більш ніж на 30%. При перерахунку запасу ходу вийде 202 км. Одного заряду батареї електромобіля вистачить на день роботи лише при плюсових температурах. Висновок: для нормальної роботи на BYD E2 у зимових умовах потрібний доступ до зарядної інфраструктури.
У більшості сценаріїв експлуатації автономності BYD E2 вистачить щонайменше на день активної їзди. Для роботи в таксі ця модель підходить, але є багато більш привабливих варіантів. Справа в запасі ходу та у потужності. Через перше E2 підходить виключно для роботи у місті. Для трансферу на таксі водієві доведеться оптимізувати маршрут під реальний запас ходу та зупинятися на зарядних станціях протягом дня. Потужності електромотора теж не завжди вистачає, особливо під час їзди вгору та по шосе. Задля справедливості зазначимо, що ці недоліки є припустимими для електромобіля з бюджетного сегмента. Все вищесказане справедливо і для Nissan Leaf, що демонструє гарні результати як таксі.
ПЕРЕВАГИ ЕЛЕКТРОМОБІЛІВ
Відразу зазначимо, що за останні 5 років структура ринку електромобілів дуже змінилася. Якщо раніше балом правил недорогий Leaf, то тепер водії мають багатий вибір. Для роботи в таксі підійдуть всі електромобілі за винятком сітікарів – це дуже компактний та малопотужний транспорт. Основні плюси експлуатації електричних авто в таксі:
-
невеликі витрати на амортизацію та купівлю розхідників;
-
високий рівень комфорту пасажирів (плавний хід, тиха робота електромоторів);
-
відмінні екологічні показники;
-
просте керування практично в будь-яких дорожніх умовах;
-
низькі витрати на заряджання.
Щодо останнього: за різними розрахунками, заряджати електромобіль приблизно в 5 разів дешевше, ніж заправляти аналог із двигуном внутрішнього згоряння. Якщо ви хочете детально розібратися з цим питанням, рекомендуємо прочитати наш матеріал із порівнянням показників бензинових, газових та електричних авто. Що стосується простоти управління, то тут багато залежить від моделі електрокара. Наприклад, доступний BYD Yuan Pro має мінімальний набір електронних асистентів. А от модель Tang тієї ж марки може активно допомагати водієві. Для цього автомобіль оснащений системою утримання смуги, розпізнавання дорожніх знаків, запобігання зіткнень та адаптивним круїз-контролем. Електронні асистенти спрощують життя водія, економлять сили та нерви.
Дослідження We Predict демонструє, що за перші 36 місяців експлуатації різниця між витратами на обслуговування електромобіля та авто з ДВЗ становить 30% на користь першого. Цікаво, що витрати в перший рік експлуатації у власників електромобілів трохи більші – вони купують зарядні пристрої та інші аксесуари. Обслуговування транспорту на електротязі зводиться до наступного:
-
перевірка системи охолодження;
-
заміна салонного фільтра;
-
заміна гальмівних колодок, можливо дисків та гальмівної рідини;
-
обслуговування ходової (регулювання, заміна окремих деталей);
-
заміна оливи редукторі;
-
обслуговування кондиціонера.
У класичних автомобілів цей список ширший. До нього можна додати заміну моторного олива та кількох фільтрів, діагностику мотора та трансмісії, заміну приводних ременів. Також уваги може вимагати вихлопна система. В електромобілях вона відсутня. Чим старіший автомобіль, тим більше у нього несправностей, що складно діагностувати та усунути.
У електромобілів є інші плюси. По-перше, вони мають більш просторі салони у порівнянні з класичними авто. Це особливо відчувається у кросоверах. По-друге, такий транспорт має містке багажне відділення. У середньому це 400-450 літрів із можливістю розширення до 1000 л і більше при складанні задніх сидінь. Корисно при трансфері пасажира з аеропорту. По-третє, сучасні електрокари мають відмінний набір опцій комфорту. Особливо актуально для таксі комфорт- та бізнес-класу.
КОРОТКО ПРО НЕДОЛІКИ
На території України електромобілі з'явились у 2010-2011 роках. Приблизно в цей же час таксі почали масово використовувати всім відомий бестселер Nissan. Досвід експлуатації таких авто вже є, а отже, можна серйозно поговорити про недоліки електромобілів у таксі. Водії відзначають таке:
-
Залежність від інфраструктури. Зараз вона непогано розвинена, але іноді можна зіткнутися з зарядними станціями, що не працюють;
-
Довга зарядка. Деякі електрокари буквально змушують таксистів користуватися швидкою зарядкою. Для зарядки 30% ємності треба витратити 10-15 хвилин залежно від моделі авто. Заправитися пальним швидше;
-
Дорога заміна електромоторів та батареї. Двигун зазвичай вдається відновити, а ось зношена батарея вимагає заміни. Орієнтовна ціна: 30-40% вартості всього електромобіль;
-
Складнощі з діагностикою та ремонтом електрообладнання. Проблема була гострою кілька років тому, зараз же все більше відкривається СТО для електромобілів.
Останнє питання хвилює багатьох водіїв, тому зупинимось саме на ньому. Під час формування українського парку електрокарів у 2011-2014 роках послуги з обслуговування електричних авто надавали тільки у великих містах. Сьогодні майже майже всі СТО можуть впоратись з обслуговуванням ходової та простим ремонтом електричного обладнання. Є й спеціалізовані автосервіси, що беруться за ремонт будь-якої складності. Радимо подивитись наше відео з подорожі на електрокарі по 9 містам України. Матеріалу вистачило на дві частини, тому якщо ви шукали що подивитись цього вечора – запрошуємо на наш Youtube-канал. Команда Ncars перевірила: зарядна інфраструктура добре розвинена, а послуги з ремонту електромобілів надає чимало автосервісів.
Менш очевидний недолік: низька ціна під час перепродажу. Електромобілі швидко втрачають у ціні через безліч причин. Серед об'єктивних варто відзначити деградацію батареї. Втрата ємності сильно залежить від марки та моделі авто. Наприклад, Tesla говорить про деградацію своїх батарей на офіційному рівні та ділиться цифрами. Це 12% ємності після 500 тис. км пробігу. Батареї електромобілів із середнього цінового сегмента втрачають у середньому 2,5-4% ємності щороку. Додайте до цього втрату ресурсу інших вузлів авто та моральне старіння. Підтримана "електричка" зазвичай втрачає до 40% ціни через 3-4 роки експлуатації.
ВИСНОВОК
Практично всі сучасні автомобілі можуть працювати в таксі і навіть випускати як комерційний транспорт. За останні роки ситуація на ринку дуже змінилася і практична кожна новинка має запас ходу понад 350 км. Причому цифри у специфікаціях вже не дуже відрізняються від реальних – енергоефективність автомобілів з кожним роком зростає. Зарядити акумулятор у межах міста теж не проблема. Під питанням лише робота на відстані від зарядної інфраструктури, як міжміські перевезення.
Вам також буде цікаво
Ми підібрали найбільш актуальну та цікаву інформацію зі світу електрокарів
Дивитись всі статтіКонтакти
Наш офіс Одеса
Отримайте розгорнуту консультацію з купівлі електромобіля в Китаї безпосередньо в нашому офісі
Наш офіс Київ
Отримайте розгорнуту консультацію з купівлі електромобіля в Китаї безпосередньо в нашому офісі
Наш офіс Львів
Отримайте розгорнуту консультацію з купівлі електромобіля в Китаї безпосередньо в нашому офісі
Наш офіс Дніпро
Отримайте розгорнуту консультацію з купівлі електромобіля в Китаї безпосередньо в нашому офісі