У чому переваги матричних фар
ПЕРЕХІД ДО СВІТЛОДІОДНИХ ДЖЕРЕЛ СВІТЛА Є ОДНИМ З АВТОМОБІЛЬНИХ ТРЕНДІВ. КЛАСИЧНІ ЛАМПИ РОЗЖАРЮВАННЯ БУЛИ ВИТІСНЕНІ З ПРОСТОРУ САЛОНУ ПРАКТИЧНО ПОВНІСТЮ, А НА ЗАМІНУ ЇМ ПРИЙШЛИ ПРАКТИЧНІ ТА НАДІЙНІ СВІТЛОДІОДИ. БОРОТЬБА ЗА ГОЛОВНЕ СВІТЛО В АВТОМОБІЛІ ВСЕ ЩЕ ТРИВАЄ. БОРЮТЬСЯ ПОТУЖНІ СВІТЛОДІОДИ, КСЕНОН ТА ГАЛОГЕН. СВІТЛОДІОДИ ВИСТАВИЛИ СВОЮ НАЙСЕРЙОЗНІШУ ЗБРОЮ – МАТРИЧНУ ОПТИКУ. РОЗБЕРЕМОСЯ, ЩО Ж ТО ТАКЕ.
ПАРАМЕТРИ ЛАМП ГОЛОВНОГО СВІТЛА
Нагадуємо, що фара головного світла складається з корпусу, лампи (іноді двох), вказувача повороту, габаритного вогня, іноді лінзи та дефлектора. Ми говоритимемо лише про лампи. Наведемо скорочений перелік важливих параметрів ламп головного світла:
-
тип лампи;
-
потужність;
-
тип цоколя;
-
робоча напруга;
-
колірна температура;
-
світловий потік.
Останнім чотирьом параметрам слід приділити особливу увагу. Лампу з неправильним цоколем встановити не вдасться. Напруга живлення має збігатися з напругою бортової мережі. В електромобілях це 12 або 24 В. Колірна температура вказує на інтенсивність світла і те, як він буде сприйматися глядачем. Вимірюється в Кельвінах, скорочено К. Низька температура – колір теплий, з вираженою гамою помаранчевого з переходом у жовтий при підвищенні температури. Якщо температура висока, світло буде блакитним або синім. Наприклад, нейтральне освітлення має температуру 4000-4100 К. Світловий потік – параметр, що відображає силу освітлення за одиницю часу. Вимірюється у Люменах, скорочено Лм. Іноді цей параметр називають світловою віддачею лампи.
Температура білого світла становить 5000 К. Лампи з таким світлом чудово висвітлюють дорожнє покриття та бічні зони, особливо у темні часи доби. Проте видимість у негоду значно падає. Температура 6000 К вважається оптимальною для світлодіодів. Вони дають біле світло з легким відтінком блакитного, що покращує видимість за різних погодних умов, але швидко втомлює очі водія.
КОРОТКО ПРО ФУНКЦІЇ МАТРИЧНИХ ЛАМП
Матрична лампа є підвидом світлодіодної лампи, в якій світлодіоди зібрані у т. зв. матриці. Це сукупність діодів з однаковими, рідше різними довжинами хвиль. Така схема передбачає регулювання світлової віддачі не тільки від усієї матриці, а навіть окремих діодів. Повторювач повороту інтегровано у таку оптику за замовчуванням.
Матричну оптику часто називають адаптивною або інтелектуальною, оскільки вона може регулювати параметри світлового потоку з урахуванням зовнішніх умов. Це добре відчувається під час їзди у щільному потоці, у туман чи дощ. Домінування світлодіодів в автомобільній оптиці можна пояснити великою кількістю функцій, що можуть виконувати такі лампи. Набір функцій залежить від марки та моделі авто, тому виділимо найпоширеніші:
-
асиметричне ближнє світло;
-
дальнє світло для магістралей;
-
підсвічування пішоходів;
-
адаптивне динамічне освітлення;
-
освітлення перехресть;
-
вказівка та повторювач повороту.
Назва функції прямо свідчить про те, що робить фара. Наприклад, багато водіїв залишається у захваті від функції освітлення перехресть. Фара не просто регулює потужність світлового потоку, а й змінює форму та розмір зони, що освітлюється перед авто. Повертаєте на перехресті праворуч – світловий пучок звузиться та буде рухатись праворуч з кожним обертом керма. Асиметричне ближнє світло є дуже корисним у місті. З ним можна підсвітити один бік дороги та узбіччя краще, ніж інший бік. Це запобігає засліпленню зустрічних водіїв. Ці функції вдало реалізували у Volkswagen ID.4 – найпопулярнішому електрокарі німецької марки в Україні.
ПЕРЕВАГИ ПЕРЕД ФАРАМИ ІНШИХ ТИПІВ
На відміну від газорозрядних ламп та ламп розжарювання, діоди перетворюють електричний струм у світло дуже ефективно. Їхній коефіцієнт корисної дії становить 54%, що майже в 5 разів більше за показник середньої лампи розжарювання. У класичних лампах значна частина енергії перетворюється у тепло, а лише мала частина – у світло. Як результат, світлодіодні або матричні лампи зазвичай є малопотужними, а за експлуатаційним ресурсом вони перевершують усі аналоги.
Виробники електромобілів поступово відмовляються від класичної оптики та переходять на світлодіоди. Це пояснюється не тільки прагненням до нових технологій, а й суто дизайнерськими ідеями. Одним з останніх трендів в автомобілебудуванні стало світлове оформлення автомобіля. Гарний приклад: електричний седан HiPhi Z. Особливо вражає задня частина авто з її складною системою ліхтарів, світлодіодних блоків та смуг на кришці багажника.
ГАЗОРОЗРЯДНІ ЛАМПИ ПРОТИ СВІТЛОДІОДІВ
Ксенонова лампа є одним з видів газорозрядних джерел штучного світла. Джерелом світла тут є електрична дуга. Усередині така лампа наповнена газом ксеноном, від якого і пішла назва ламп. До недавнього часу саме такі лампи вважалися найбільш практичними, яскравими та надійними. Однак перемогти у конкуренції зі світлодіодами майже неможливо. Ось їхні переваги перед ксеноном:
-
миттєвий початок роботи;
-
низьке енергоспоживання;
-
збільшений термін служби;
-
простий контроль режимів роботи;
-
низька залежність від температури повітря;
-
майже не сліплять зустрічний трафік.
Ксенонова оптика відмінно висвітлює об'єкти на відстані та відчутно гірше ті, що знаходиться близько до автомобіля. Однак головними недоліками ксенону вважають високе енергоспоживання та не найкращу технічну реалізацію такої оптики. Нагадуємо, що ксенон боїться екстремальних температур, перепадів напруги, а також працює тільки в тандемі з блоком розпалу. Лампа повністю розгорається за 3-5 секунд, а якщо встановлено неоригінальний блок, процес може зайняти до 15 секунд. Середнє енергоспоживання становить 40 Вт. Для порівняння, світлодіодної лампи потужністю 30 Вт вистачить для заміни ксенону без помітних втрат у щільності світлового потоку.
КЛАСИЧНИЙ ГАЛОГЕН ПРОТИ СВІТЛОДІОДІВ
Галогенні лампи працюють за тим самим принципом, що і звичайні лампи розжарювання. Недоліки у них ті ж самі: сильно обмежений термін роботи, високе енергоспоживання. Щодо останнього: галоген витрачає більше енергії під час роботи, ніж ксеноновий аналог. Середня світловіддача при високому енергоспоживанні пояснюється тим, що значна частина витраченої енергії йде на нагрівання лампи – це недолік конструкції, який неможливо повністю усунути. Матрична оптика перевершує галоген за:
-
кількістю функцій та режимів роботи;
-
терміном служби;
-
параметрами світлового пучка (яскравість, колірна температура).
Головними перевагами галогену є надійність та доступна ціна. На відміну від ксенону, він не потребує додаткового обладнання на кшталт блоків розпалу та спеціальних коректорів для фар. Менш очевидна перевага: широкий асортимент. Водій легко зможе найти лампи відомих брендів, як-то Hella та Bosch, та вироби маловідомих фірм з Азії. Хоч світлодіодна оптика перевершує галоген за більшістю параметрів, пересічний водій обирає простоту, надійність та цінову доступність. З урахуванням цього можна виділити лише один істотний недолік галогену: малий термін служби. У середньому такі лампи працюють 800-1500 годин.
ВИСНОВОК
Матричні фари – найкращий варіант головного світла для сучасного авто. Вони висвітлюють необхідну частину дороги та майже не сліплять зустрічних водіїв. Хоч за основними параметрами матрична оптика не сильно перевершує аналоги, у неї є величезна перевага: вона здатна динамічно змінювати параметри роботи залежно від умов. “Розумна” фара економить час і сили водія, адже підсвічує тільки ті ділянки дороги, на яких треба зосередити увагу. Автовиробники роблять ставку не на яскравість ламп, а на системи коригування та управління світлом. У складі такої системи матрична оптика дійсно перевершує аналоги.
Вам також буде цікаво
Ми підібрали найбільш актуальну та цікаву інформацію зі світу електрокарів
Дивитись всі статтіКонтакти
Наш офіс Одеса
Отримайте розгорнуту консультацію з купівлі електромобіля в Китаї безпосередньо в нашому офісі
Наш офіс Київ
Отримайте розгорнуту консультацію з купівлі електромобіля в Китаї безпосередньо в нашому офісі
Наш офіс Львів
Отримайте розгорнуту консультацію з купівлі електромобіля в Китаї безпосередньо в нашому офісі
Наш офіс Дніпро
Отримайте розгорнуту консультацію з купівлі електромобіля в Китаї безпосередньо в нашому офісі