26.12.2023 2889

Панорамний дах: переваги та недоліки популярної опції комфорту

~ 17 хв.

ПАНОРАМНИЙ ДАХ – У МИНУЛОМУ ПРИЄМНА ОПЦІЯ, А СЬОГОДНІ ВАЖЛИВИЙ ЕЛЕМЕНТ БАГАТЬОХ ЕЛЕКТРОКАРІВ. У ДЕЯКИХ МОДЕЛЯХ ЗАМІСТЬ ЗВИЧНОГО МЕТАЛЕВОГО ДАХУ ВСТАНОВЛЕНО СКЛЯНІ ПАНЕЛІ. ТАК ЗРОБИЛИ У ZEEKR 007. ПАНОРАМНИЙ ДАХ СЕРЙОЗНО ВПЛИВАЄ НА ВІЗУАЛЬНЕ СПРИЙНЯТТЯ САЛОНУ. АВТОМОБІЛЬ ВИГЛЯДАЄ НЕ ТІЛЬКИ БІЛЬШ ПРОСТОРИМ ТА СВІТЛИМ, А Й БІЛЬШ РОЗКІШНИМ. А ЧИ Є НЕДОЛІКИ У ЦІЄЇ ОПЦІЇ?

КОРОТКА КЛАСИФІКАЦІЯ

Почнемо з основ: панорамний дах та панорамний люк можна вважати взаємозамінними термінами. Пересічному покупцю важливіше знати, чи можна відкрити такий дах. Якщо у характеристиках авто вказано “панорама, що відкривається”, то транспорт оснащено повноцінним панорамним дахом. А якщо подібне не вказано, перед вами модель з класичним люком без додаткових функцій. Зазвичай панорами відносять до 3 основних категорій:

  • Панорамне вітрове скло. За фактом це велике скло, що переходить у дах та охоплює частину пасажирської зони. Приклад реалізації: Lucid Air;

  • Сегментований дах. Скляний дах складається з 2 чи 3 панелей, часто з можливістю відкриття окремої панелі. Приклад: Kia Carnival;

  • Фіксований дах. Величезна скляна панель, що охоплює частину пасажирської зони. Приклад: Tesla Model S.

Окремо варто виділити Infinity Roof від GMC та Т-подібний люк, що зустрічається у Porsche 914 та Honda NSX. Найбільш поширений варіант панорами сьогодні: фіксований дах та його підвиди. Для здешевлення виробництва інженери віддають перевагу фіксованим скляним блокам без можливості відкриття. Для захисту від сонця їх потрібно закрити вбудованою в дах шторкою.

Донедавна великий попит мали підйомно-зсувні люки зі звичайним склом. Тепер йому на заміну приходить скло з електротонуванням. Під дією електричної напруги від бортової мережі воно змінює свою прозорість – навіть шторка не потрібна. У найпоширенішого скла з електрохромним тонуванням повне затемнення та освітлення займає кілька хвилин.

У ЧОМУ ПЕРЕВАГИ

Скло поступається за міцністю металу, тому під час створення моделей з панорамним дахом інженерам автоконцернів довелося серйозно підвищити їхню безпеку. Скляна частина такого даху складається з кількох шарів, стійких до вібрацій, ударів та перепадів температур. Однак насамперед люк є опцією розкоші.

Більше комфорту

Салон автомобіля з панорамним дахом здається більш просторим та світлим. Це особливо відчувається у великих автомобілях. Якщо панорама захоплює задній ряд сидінь, всі пасажири можуть насолоджуватися видами, що відкривається. Це конструктивне рішення успішно реалізовано в Ford Mustang Mach-E. Хоча кузов електрокара наблизився до фастбеку, задні пасажири мають багато вільного простору – настільки добре сюди вписана скляна панель панорами.

Відмінна оглядовість 

Може здаватись, що панорамні дахи зроблені лише задля комфортного спостереження за небом. Однак часто вони виявляються дуже практичними. Деякі китайські електрокари преміум-сегмента оснащені панорамним склом, що плавно переходить у скляний блок даху. Цей перехід майже непомітний. Оглядовість в такому автомобілі відмінна. Особливо це відчуває водій та передній пасажир.

Неочевидний плюс: підвищення вартості автомобіля на вторинному ринку. А якщо люк пропонувався як ексклюзивна опція для старшої комплектації автомобіля солідної марки, навіть після кількох років їзди таке авто не сильно втратить у ціні. Топові моделі Lexus доводять це на практиці. Хоч електромобілі з Китаю втрачають у ціні швидше за Lexus, наявність люка робить їх більш привабливими для покупців.

У ЧОМУ НЕДОЛІКИ

Багато водіїв вважають, що для монтажу панорамного даху інженерам автоконцернів доводиться вносити серйозні зміни в конструкцію транспортного засобу. У деяких випадках це справді так. Після такої модернізації стійкість даху до ударів та вібрацій суттєво падає. У сучасних автомобілях панорама закладається у проєкт ще на ранніх етапах. Жорсткість та міцність конструкції ретельно перевіряють перед тим, як вивести новий авто на ринок.

Нагрів салону

Скляна панорама є конструктивною частиною даху автомобіля. Однак скло тонше за дах авто. Між ним та протисонцевою шторкою у даху є невеликий проміжок. І саме тут температури можуть бути пекельними: +50°C та вище. Практика показала, що влітку в салоні авто зі стандартним дахом (без опцій) знаходитись трохи комфортніше. Якщо скло має електротонування, проблема не є актуальною.

Треба підтримувати чистоту

Уявіть, що ви відкрили панораму, щоб помилуватися ясним небом, а весь вигляд зіпсували. комахи. Або птахи. Чим більший панорамний дах, тим частіше доведеться його мити. Підійде будь-який засіб для миття скла та рушник з м'якої тканини. Щоб захистити скло та спростити подальше миття, його можна обробити поліролем для скла. Також підійде автошампунь з поліролем у складі.

Схильність до частих поломок

У першу чергу це стосується панорам, що відкриваються. Ламається електромеханізм приводу, сильно зношуються гумові ущільнювачі. Окрема проблема: несправність моторчика протисонцевої шторки у даху. У всіх випадках для ремонту слід звертатися до кваліфікованих спеціалістів.

ПРИКЛАДИ ВДАЛОЇ РЕАЛІЗАЦІЇ

Водій легко зможе знайти позитивні та негативні відгуки про панорамні люки в авто. Однак реалізація цієї опції залежить від моделі авто. На щастя, скарг на панорами в електромобілях практично немає. Розглянемо кілька вдалих прикладів оснащення електричного авто панорамою.

Volkswagen ID.4 – світовий бестселер

Версія ID.4 Crozz китайської збірки має фіксований скляний панорамний дах у всіх комплектаціях. Панорама не відкривається. Власники електрокара задоволені цим рішенням за його простоту та надійність. Скло не дає відблисків, але під палючим сонцем люк скоріше стає мінусом, ніж плюсом. Його можна закрити вбудованою в дах шторкою з електроприводом. Достатньо натиснути кнопку і панорама повністю закривається протягом 15 секунд.

Kia EV6 – розкішний електрокар у корейському стилі

На даху розташувався широкий скляний люк з електроприводом. Після натискання на кнопку люк зсувається в бік майже повністю, дозволяючи визирнути з автомобіля. Заводське тонування не рятує від спекотного сонця, тому влітку завжди доводиться їздити із закритою шторкою.

Tesla Model 3 – сучасна класика

В одному з оновлень модель отримала багатокомпонентний дах із двома скляними панелями. В електрокарах китайської збірки панорама не відкривається, зате покращує оглядовість та дає багато природного світла. Оскільки для інтер'єру Model 3 характерна скромність та мінімалізм, велика панорама стає однією з візуальних домінант салону.

ПИТАННЯ-ВІДПОВІДЬ

Чи можна відчиняти люк під час їзди?

Більшість автовиробників забороняють це робити. Але якщо є остра потреба, відчиняти люк на ходу все ж можна. Однак при їзді бездоріжжям цього краще не робити. Сильні вібрації провокують швидке зношування механізму відкриття люка.

Що робити з тим, що панорамний дах пропускає надто багато світла?

Варіанта два: завжди їздити із закритою протисонцевою шторкою чи затонувати скло даху. В Україні немає окремої норми світлопропускання для люків. Єдина вимога: тонування не може бути дзеркальним.

Чи впливає панорама на привабливість авто для викрадачів?

Панорама дійсно привертає увагу викрадачів, хоч сьогодні цю опцію можно побачити навіть у бюджетних моделях авто. Дахи та люки не спрощують доступ до салону для зловмисників. Як слід закривайте автомобіль та намагайтесь паркуватись на майданчиках з охороною.

Вода потрапляє у салон авто через панораму, хоча раніше такого не було. Чи можна виправити проблему власноруч?

Очистіть гумові ущільнювачі та змастіть силіконом. Знайдіть дренажні отвори по кутах люка. Проштовхніть дріт і, наливаючи в отвір трохи води, обертайте дріт та тягніть до себе. Після цього надлишки води будуть йти через дренаж, а не литимуться в салон авто.