20.11.2023 1949

Як вибрати зарядний пристрій для електромобіля

~ 17 хв.

ЗАРЯДНА СТАНЦІЯ – ПРИСТРІЙ, ЩО ПЕРЕДАЄ ЕЛЕКТРИЧНУ ЕНЕРГІЮ ВІД ДЖЕРЕЛА ЖИВЛЕННЯ (ЗАЗВИЧАЙ РОЗЕТКИ) ДО АКУМУЛЯТОРА. У ЇЇ РОБОТІ Є КІЛЬКА НЮАНСІВ. ПЕРШИЙ: ЗМІННИЙ СТРУМ З РОЗЕТКИ ПОТРІБНО ПЕРЕТВОРИТИ НА ПОСТІЙНИЙ – БАТАРЕЇ ІНШИЙ НЕ ПРИЙМАЮТЬ. ДРУГИЙ: СТАНЦІЯ МАЄ ПІДТРИМУВАТИ СТАБІЛЬНИЙ СТРУМ ТА НАПРУГУ. ЙМОВІРНІШЕ ВОНИ БУДУТЬ ВИЩИМИ ЗА СТАНДАРТНІ 16 А ТА 220 В З РОЗЕТКИ. ТРЕТІЙ: СТАНЦІЯ МАЄ ЗАХИЩАТИ АКУМУЛЯТОР ВІД ПЕРЕЗАРЯДІВ, ПЕРЕГРІВУ ТОЩО.

Власнику електромобіля вигідно мати такий пристрій напоготів. Але як його обирати?

КЛАСИФІКАЦІЯ ЗАРЯДНИХ СТАНЦІЙ

Залежно від країни виробництва зарядні станції та роз'єми (конектори) зарядок класифікують по-різному. Коротко про конектори ми вже писали тут і не будемо повторюватися. Тут ми розберемо основні терміни та поняття. Прямо у назві моделі зарядної станції можна побачити наступне:

 

  • AC Charger. Зарядка видає змінний струм, що перетворюється усередині електромобіля;

  • DC Charger. Станція одразу видає постійний струм. Працює швидше за AC;

  • DC-AC (AC/DC) Charger. Станція з двома виводами під змінний та постійний струм.

 

Приклад: зарядний пристрій iSDT K4 AC 400W/DC600W. Можна бачити, що пристрій працює з двома типами струму: змінним з максимальною потужністю 400 Ватт і постійним при 600 Ватах. Іноді у назві вказано ще й клас зарядної станції. Загальноприйнятих класифікацій зараз дві: американська, європейська.

Американська класифікація. Здебільшого стосується зарядних станцій для американського ринку. Типи станцій за даною класифікацією:

 

  • Level 1. Напруга 120 В. Середня тривалість повної зарядки: 8-12 год;

  • Level 2. Напруга 240 В. Заряджає вдвічі швидше за Level 1;

  • Level 3 (DCFC). Постійний струм, напруга 480 В, потужність до 135 кВт. За межами США майже не зустрічається.

 

Європейська класифікація. У Європі зарядні станції класифікують по рівнях відповідно до стандарту IEC 62196. А саме:

 

  • Mode 1. Змінний струм обмежений 16 А при напрузі 220-240 В. Максимальна потужність: 3,6 кВт. Заряджає батарею до 12 год;

  • Mode 2. Найпоширеніший тип. Максимальний струм обмежений 32 А. Потужність: 22 кВт. Повна зарядка за 7-8 год;

  • Mode 3. Буває одно- та трифазною. Сила струму до 250 А, напруга 380, потужність до 100 кВт. Заряджає електрокар за 3-4 год;

  • Mode 4. Постійний струм, теоретично обмежень немає. Насправді: струм до 400 А, потужність 240 кВт (зазвичай до 170 кВт).

 

Чим нижче клас, тим повільніша зарядка. Вироби найвищого класу мають приписку "Швидка зарядка" або "Rapid/Fast charger". До особливої категорії належать швидкі зарядки Tesla Supercharger. Це аналог європейського Mode 3 з регіональними конекторами.

Корисно знати: справді потужні зарядки видають лише постійний струм та швидко покривають 80% ємності батареї. Для решти 20% параметри заряду знижують. Струм перетворюється всередині станції, а не у бортовому інверторі електрокара. Інколи за швидку зарядку видають “прискорений” Mode 3. Щоб не помилитися, шукайте символи DC в описі пристрою. Також ваш електромобіль  має підтримувати швидку зарядку. Щоб швидко це перевірити, знайдіть технічні характеристики авто та знайдіть пункт, присвячений часу зарядки – має бути вказано час для двох режимів (стандартний / швидкий).

ПРИЗНАЧЕННЯ ЗАРЯДНОЇ СТАНЦІЇ

Перш ніж розпочати підбір зарядної станції треба проаналізувати умови її експлуатації: температури, місце (будинок, вулиця), приблизну кількість циклів заряду в день. За особливостями експлуатації можна умовно розділити станції на дві великі групи:

 

  • Домашні. Ставлять в будинках чи гаражах для зарядки сімейного електротранспорту. Ідеально підійде Mode 2;

  • Комерційні. Більш потужна станція з можливістю зарядити декілька електрокарів. Найкращим варіантом буде Mode 3.


Окрема категорія: мобільні станції. По факту це великий повербанк. Часто має багато додаткових фішок, як-от дисплей на торці, конектори для сонячних панелей, коліщатка для транспортування. Потужність таких пристроїв рідко перевищує 3,5 кВт.

РОЗРАХУНОК ПАРАМЕТРІВ ПРИСТРОЮ

До того як обрати зарядну станцію ви можете провести декілька нескладних розрахунків. Потренуймось разом. Візьмемо BYD Han у комплектації Noble 605KM. Він оснащується батареєю ємністю 72 кВт-год. Виробник вказав час зарядки: 0,42 год (швидка) та 10,3 (повільна). Подивимося, скільки та з якою потужності буде заряджатися наш електромобіль:

 

  • Безпосередньо від мережі. Максимальна потужність: 3,5 кВт. Щоб дізнатися час ділимо ємність АКБ на потужність: 72/3,5 = 20,5 год

  • Від AC-зарядки (змінний струм). Дізнаємося потужність зарядки, поділивши ємність батареї на час повільної зарядки: 72/10,3 = 7 кВт

  • Від DC-зарядки (постійний струм). Аналогічно прорахуємо потужність зарядки: 72/0,42 = 171 кВт.


Як бачите, знаючи характеристики батареї можна заздалегідь обчислити бажану потужність зарядної станції. Не страшно, якщо цей параметр не зійдеться з вихідною потужністю зарядного пристрою. Оптимальний варіант для повільної зарядки BYD Han: настінний Comibear Q6 потужністю 7 кВт. 

ВИЗНАЧАЄМОСЬ З ВИБОРОМ

Простіше за все обрати зарядку для домашнього користування. З метою економії можна взяти найпростіший Mode 2. Ймовірніше це буде довгий провід із блоком посередині. Також є настінні варіанти виконання. Ось на які параметри треба звернути увагу:

 

  • Тип зарядного пристрою (Mode);

  • Сумісні марки авто;

  • Вихідна потужність;

  • Максимальний зарядний струм;

  • Напруга мережі;

  • Штекер: Type 1 (5 контактів) та Type 2 (7 контактів);

  • Число фаз: 1 або 3.

 

Запити більшості покупців задовольнить однофазна 16-амперна зарядка потужністю не більше за 7 кВт. Ця ж модель може мати 3-фазний варіант. Відмінність буде у більшій вихідній потужності пристрою через підвищену до 380 В робочу напругу. Якщо у вашому будинку не стоїть силова трифазна розетка, цей варіант можна не розглядати.

Обираючи комерційну зарядну станцію, крім зазначеного вище звертайте увагу на наступне:

 

  • Наявність портів постійного (AC) та змінного (DC) струму;

  • Ступінь пило/вологозахисту (хоча б IP54);

  • Додаткові функції.

 

Серед важливих додаткових функцій: віддалене відключення через мобільний додаток, можливість оплати через вбудований у станцію термінал, наявність лічильника. Щодо потужності, для комерційних зарядних станцій це мінімум 20 кВт. Якщо бізнес шукає універсальне та бюджетне рішення, то гарним варіантом стане монтаж кількох настінних зарядок потужністю 7 кВт.

ПИТАННЯ-ВІДПОВІДЬ

- Чи можна зарядити електромобіль безпосередньо від розетки?

- Так, але це буде довго. Візьмемо Volkswagen ID.3 з його батареєю на 52,8 кВт. Потужність струму ми рахували: 3,5 кВт. Тепер порахуємо час заряджання: 52,8/3,5 = 15 год.

 

- Вище згадувалися одно- та трифазні зарядки. Що це означає?

- По суті, фаза в електриці – це один із трьох проводів, якими тече струм. Четвертий провід називається нулем. Не будемо заходити у технічні нетрі і скажемо, що трифазна напруга дорівнює 380 В. Звичні 220 вольтів є однофазними. Трифазні зарядні станції заряджають швидше за однофазні. Для підключення потрібен конектор Type 2 або CSS.

 

- Чим більша потужність, тим швидша зарядка, так?

- Так, але є обмеження. У електромобілях вже є інтегровані зарядні пристрої, які стежать за параметрами зарядного струму. Потужність цих пристроїв обмежена. До недавнього часу було актуальним число в 6,6 кВт. Приєднались до 22-кіловатної станції – заряджатись все одно будемо від 6,6 кВт. У електрокарах на базі платформ 800 В ця цифра значно більша.

 

- Швидка зарядка вбиває батарею. Це так?

- Якщо в електромобілі передбачено швидке заряджання, то саму батарею можна спокійно заряджати потужним струмом. Він стає небезпечним лише у випадку, коли бортова електроніка авто через несправність перестає регулювати заряд.

 

- Чому кабелі зарядних станцій такі короткі та незручні?!

- Насамперед це стосується кабелів потужних станцій. Наприклад, Ionity видає 350 кВт. Робота потужної станції може призвести до займання занадто довгого та тонкого кабелю.