21.09.2023 3122

Акумулятори електромобілів горять — а чи правда

~ 11 хв.

У МЕРЕЖІ ТРАПЛЯЮТЬСЯ ВІДЕО З ЕЛЕКТРОМОБІЛЯМИ У ПОЛУМ’Ї. З ЦІЄЇ ПРИЧИНИ ВИСТАЧАЄ АДЕПТІВ КУЛЬТУ «ЕЛЕКТРОКАРИ ПАЛАЮТЬ». ЧИ СПРАВДІ «ЗЕЛЕНІ» АВТО ЗАПАЛЮЮТЬСЯ ЧАСТІШЕ? НУМО РОЗБИРАТИСЯ.

ЩО ГОВОРИТЬ СТАТИСТИКА?

Жодне серйозне джерело не повідомляло, що електромобілі в цьому питанні небезпечніші за класичні авто.

 

Статистика від MSB, Швеція. Загоряється 1 електромобіль із 38 тисяч. Це у 29 разів менше, ніж в авто з ДВЗ.

 

Статистика від Tesla. Компанія стверджує: шанс того, що бензиновий автомобіль загориться, в 11 разів вищий. Якщо порівнювати за методом «кожен мільярд пройдених кілометрів», то на електромобілі припадає п'ять пожеж, а на авто з ДВЗ — 55.

 

Статистика від Auto Insurance EZ. На 100 тисяч проданих авто вийшло пожеж: 3474,5 — гібриди; 1529,9 — на газі; 25,1 — повністю електро. Дані від Бюро транспортної статистики та Національної ради з безпеки транспорту США.

ЩО, ЯКЩО ТРАПИТЬСЯ АВАРІЯ?

Небезпека електромобільних батарей не в тому, що вони частіше горять. А в тому, що таку пожежу важче загасити. Крім того, розслаблятися не можна, навіть коли з нею розібралися. Тому що в батареї міститься величезна енергія. Вона здатна багаторазово відновити пожежу.

 

Резюмуємо: шанс, що електромобіль загориться, вкрай малий, але якщо загориться, то важко загасити.

ЯК ПОВЕДЕ СЕБЕ ЕЛЕКТРОЛІТ?

Це рідина всередині акумулятора. Вона токсична і пожежонебезпечна. Однак вогню так просто не пробратися до електроліту.

 

Уявімо найгірший випадок: загорівся електроліт однієї з комірок. Виробники теж уявили його, коли розробляли батарею. Тому осередків акумулятора багато і вони маленькі; їх розділяють протипожежні перегородки. Якщо загорівся один з елементів, вигорить електроліт однієї комірки — і на цьому пожежа скінчиться. А навіть якщо ні, перегородки затримають її.

 

Такого захисту мало? Як щодо натрій-іонних та твердотільних батарей? Вони пожежобезпечні. Так, останніх доведеться чекати ще кілька років. А ось електромобілі з натрій-іонними акумуляторами з'являться вже у 2024 році. BYD у цьому зацікавлені. Ходять чутки, що їх поставлять на Seagull і Dolphin.

ЯК ВПЛИВАЄ ТЕМПЕРАТУРА?

Звичайні автомобілі спокійно працюють при температурах від -30°C до 50°C, в електромобілів не так. Їхній діапазон -15°C — 45°C.

 

Мінусова температура не є небезпечною, а ось 60ºC і вище — неприємно. Шанс, що відбудеться «тепловий розгін», набагато вищий. У гіршому випадку почнеться неспинна ланцюгова реакція і — пожежа. Але цього не станеться.

 

З 2011 року не було жодної такої пожежі, за даними Австралійської програми оцінки нових автомобілів.


Чому так? В електромобілях стоїть складне програмне забезпечення BMS. Воно моніторить температуру батареї та керує навантаженням на нього. Щойно щось пішло не так — і вмикається система охолодження: трубки подають охолоджувальну рідину, а повітряні канали — повітря.

ЩО РОБЛЯТЬ ВИРОБНИКИ ЗАРАДИ БЕЗПЕКИ?

Ми вже згадали:

  • розділили акумулятор на дрібні комірки, між ними встромили протипожежні перегородки;

  • розробляють пожежобезпечні батареї, а головне, впроваджують їх;

  • створюють програми, щоб контролювати температуру.

 

Крім того:

  • Батарею розташували в центрі платформи, далеко від імовірних зон удару.

  • Зміцнили його корпус товстим металом, щоб було складно пошкодити.

  • Покращують уже наявні батареї: BYD створили Blade Battery. Технологія — LFP, а пожежна безпека на рівні натрій-іонних.

 

Безпечні, а особливо пожежобезпечні електромобілі — тренд. Усі виробники змагаються в цій темі й намагаються один одного обскакати. А ми — знімаємо вершки.

Підсумуємо: шанс, що електромобіль загориться, майже нульовий. Але якщо вже це сталося, то його важко загасити. Щоб цього не сталося, автовиробники вкладають у безпеку нерви, піт, кров й гроші. 

 

Електромобілі вже пожежобезпечніші за машини з ДВЗ, і це тільки початок.