25.09.2023 8103

Яка батарея для електромобілів краща?

~ 12 хв.

РОЗГЛЯДАТИ МАЄ СЕНС ТІЛЬКИ ДВА ТИПИ — ПОТРІЙНУ ЛІТІЄВУ Й ЛІТІЙ-ЗАЛІЗО-ФОСФАТНУ (LFP). У ЦІЙ СТАТТІ МИ ПЕРЕРАХУЄМО ЇХНІ ПЛЮСИ ТА МІНУСИ. РОЗПОВІМО, ЯКІ БАТАРЕЇ ОБРАЛИ АВТОВИРОБНИКИ. І ПІДСУМУЄМО — ЯКА КРАЩЕ.

ЩІЛЬНІСТЬ ЕНЕРГІЇ

Це кількість енергії (Вт·год), яку може запасти акумулятор у питомій вазі (кг). Що більше, то вища ємність батареї, запас ходу і тим менша вага електромобіля.

 

У цій категорії перемагають потрійні літієві. Їхня щільність енергії доходить до 300 Вт·год/кг, тоді як у LFP — 180 Вт·год/кг. З цієї причини електромобілі з літій-залізо-фосфатними батареями важать більше: потрібно компенсувати малу щільність енергії.

НИЗЬКІ ТЕМПЕРАТУРИ

Що нижча температура повітря, то повільніше заряджається електромобіль й то швидше він розряджається.

 

Й тут потрійні літієві показують себе краще: нижня межа робочої температури — -30°C. У літій-залізо-фосфатних — -15°C.

ВИСОКІ ТЕМПЕРАТУРИ

Що вища температура повітря, то вищий шанс, що батарея загориться. Це в теорії. На практиці повітря не може нагріти акумулятор до тієї температури, за якої він загоряється.

 

Детальніше ми розбирали в статті: «Батареї електромобілів горять — а чи правда?».

 

Тут вже лідирує літій-залізо-фосфатна. Потрійна літієва спалахує при температурі 250°C. Літій-залізо-фосфатна — при 800°C. Різниця відчутна, чи не так?

ТЕРМІН СЛУЖБИ

Скільки повних циклів зарядки-розрядки переживе батарея?

 

Потрійна літієва — 1200, а ось LFP — 3000. З цієї причини компанії радять власникам електромобілів з потрійною літієвою заряджатися до 80% й не опускати заряд нижче 20%. З LFP ці махінації не потрібні — можете не забивати собі голову.

ЕКОЛОГІЧНІСТЬ

Наскільки сировина небезпечна для навколишнього середовища і людини?

 

Потрійна літієва тут поступається. Вона складається з нікелю, кобальту та марганцю. Вони шкодять навколишньому середовищу й під час видобутку, й під час утилізації. 

 

Придумали, однак, потрійні літієві, в яких замість марганцю більш екологічний метал — алюміній. Але навіть так — через нікель та кобальт — потрійні літієві поступаються літій-залізо-фосфатним.

ЯКІ БАТАРЕЇ ОБРАЛИ АВТОВИРОБНИКИ?

Потрійні літієві полюбилися європейцям, американцям, японцям і преміальним брендам китайців. Такі стоять на: Volkswagen ID.4 та ID.6; Tesla Model Y, Model X та Model S; Toyota bZ4X та Honda e:NS1; усіх моделях брендів Zeekr та NIO.

 

А літій-залізо-фосфатні вибрали для себе бюджетні китайці: всі моделі BYD та Changan, більшість Leap Motor та Chery, половина XPeng.

ЯКА КРАЩЕ?

Жодна. Так, усе як завжди: щось краще в одному випадку, а щось в іншому.

 

Потрійні літієві — найкращий вибір для електромобілів подорожче. Так, вони не такі екологічні та пожежобезпечні, менше служать. Але коли справа стосується дорогих авто, важливі характеристики. У цьому випадку плюси потрійних літієвих переважують мінуси.

 

У будь-якому іншому випадку автовиробники вибирають літій-залізо-фосфатні.

ПІСЛЯМОВА

Зараз розробляють нові типи батарей — натрій-іонні та твердотільні. Вони поки що недостатньо вивчені. Однак, за прогнозами експертів, натрій-іонні відмінно впишуться в сегмент бюджетних авто, а на твердотільні перейдуть преміальні бренди.