07.09.2023 820

Як Китай захопив ринок електромобілів

~ 15 хв.

Китай — світовий лідер з виробництва та купівлі електромобілів. Як йому це вдалося?

Читати доведеться багато, проте буде цікаво.

Довідка

Вже дев'ять років поспіль найбільший ринок електромобілів — це Китай. У період з 2020 до 2022 року кількість електромобілів, що щорічно продаються в країні, зросла з 1,3 млн до 6,8. Для порівняння у США у 2022 році продали 800 тисяч.

 

Уряд давно стимулює як пропозицію, так і попит на електромобілі в країні. Щедрі державні субсидії, податкові пільги,
закупівельні контракти та інші заходи породили десятки вітчизняних марок. У такому конкурентному середовищі вони змушені розвиватися, щоб задовольнити потреби споживачів. Так у країні з'явилося багато молодих покупців.

З чого починав

На початку двотисячних китайська автомобільна промисловість перебувала в незручному становищі. Потужності були, а вітчизняні бренди — ні.

Керуючий директор Sino Auto Insights Ту Ле сказав: «Вони розуміли, що ніколи
не зможуть обігнати американських, німецьких і японських автовиробників у сфері інновацій, пов'язаних із двигунами внутрішнього згоряння. А дослідження в галузі гібридних автомобілів <...>
вже очолювалися такими країнами, як Японія. <...> Китай не міг конкурувати й там».

Це підштовхнуло уряд КНР інвестувати в абсолютно нову галузь — електромобілі.

 

Ризики були високі: на той момент електрички — нішеві експерименти. Великі виробники знімали їх з виробництва вже через кілька років.

Але потенційний куш приголомшував: якщо ставка зайде, Китай отримає перевагу в значній частці автомобільної промисловості.

У 2001 році електромобілі увійшли до плану п'ятирічки як пріоритетний науково-дослідний проект.
А в 2007 з'явилася людина, ім'я якої варто запам'ятати, — Вань Ган. Він став
міністром науки та технологій Китаю. Автоінженер, який десять років пропрацював в Audi,
Вань був великим шанувальником електромобілів. Зараз вважається, що саме він від імені уряду зробив ставку на електромобілі.

Ресурси

Китайські компанії виробляють більш за всіх компонентів акумуляторів — катодів, анодів, сепараторів, електролітів. Перша четвірка в топі
з виробництва електролітів — китайські компанії.

 

«М'яка сила»

У самому Китаї мало родовищ. Тому КНР дотримується довгострокової стратегії — дешеві та стабільні поставки. У цьому
важливу роль відіграє політика «м'якої сили». Китай видає бідній країні кредит, наприклад, на будівництво залізниці. Країна, ясна річ, погасити його не може. Тож розплачується ресурсами або видає преференції.

 

Видобуток кобальту

Китаю належить велика частина кобальтових копалень у Конго. А там, взагалі-то, основна частина світових запасів. У результаті 41% світового видобутку кобальту — за Китаєм.

 

Видобуток літію

Топ-5 за покладами літію виглядає так: Болівія, Аргентина, Чилі, США та Австралія. Це від першого місця до п'ятого. Перші три —
боржники Китаю. Крім того, уряди цих країн лояльні до КНР. Виходить: доступ до більш ніж 70% світових покладів літію.

 

Інші ресурси

Запаси нікелю, марганцю і графіту у світі набагато більші. Однак й тут Китай налагодив відмінну систему поставок — знов перевага.

 

Інвестиції Китаю в Індонезію зроблять його найбільшим постачальником нікелю до 2027 року, якщо вірити прогнозам консалтингової компанії CRU Group.

Технологічний процес

Акумулятори

Китай став найбільшим виробником акумуляторів ще тому, що навчився створювати їх ефективно й з меншими витратами.

Раніше використовували переважно NMC-катод — комбінацію нікелю, марганцю і кобальту. Однак Китай інвестував у альтернативу —
LFP, літій-залізо-фосфатні акумулятори.

 

Сьогодні Китай виробляє 73% NMC й 90% LFP.

Фото — батареї для електромобілів.

Швидкість

«Китай витрачає на будівництво заводів удвічі менше грошей, ніж країни Північної Америки або Європи. При цьому зводить їх
набагато швидше», — зазначив професор університету RWTH Aachen Хайнер Хаймес.

 

Ефективність політики на місцях

Місцева влада активно залучає іноземні компанії. Наприклад, Tesla не може існувати без Китаю. Шанхайський завод Gigafactory
виробляє половину автомобілів компанії.

Фото — завод електромобілів Tesla в Шанхаї. Джерело — Teslarati.

Місцева влада також тісно співпрацює із вітчизняними виробниками. Наприклад, BYD піднялася завдяки тісним стосункам
із південним містом Шеньчженем. Це перше місто у світі з повністю електричним парком автобусів.

Фото — парк міських електробусів Шенчженя. Джерело — Bloomberg.

Екологія

Обробляти мінерали і виробляти батареї дуже шкідливо для природи. У КНР екологічні вимоги нижчі, ніж у ЄС або США.
А тому й собівартість акумуляторів нижча.

Підсумок

Китай витратив 130 млрд доларів на дослідження, державні контракти та субсидування, пов'язані з електромобілями. Це дані
Центру стратегічних і міжнародних досліджень — CSIS.

 

Покупці електромобілів у КНР отримують податкові пільги, дешеву реєстрацію автомобілів, пільгове паркування і доступ до великої мережі зарядних пристроїв.

 

На думку експертів CSIS, жодна інша країна не зможе стати самостійною в ланцюжку поставок акумуляторів. Компаніям з будь-якої
точки світу необхідні партнерські відносини з китайськими виробниками, щоб увійти в галузь.

 

«Неможливо досягти успіху у виробництві електромобілів, не маючи прямої або непрямої співпраці з Китаєм», — вважає Скотт Кеннеді, старший радник CSIS.