28.04.2024 297

Шини для електромобілів - у чому їхні особливості

~ 20 хв.

ШИНА АВТОМОБІЛЯ – ЦЕ ЗВ'ЯЗУЮЧЕ ЗВЕНО МІЖ ДОРОГОЮ ТА ТРАНСПОРТНИМ ЗАСОБОМ. ПРАВИЛЬНО ПІДІБРАНІ ШИНИ ЗАБЕЗПЕЧУЮТЬ ГАРНЕ ЗЧЕПЛЕННЯ ТА КЕРОВАНІСТЬ, А ТАКОЖ ЗМЕНШУЮТЬ ДОВЖИНУ ТОРМОЗНОГО ШЛЯХУ. ЯК ЧИТАЧ ЙМОВІРНІШЕ ЗНАЄ, РІЗНИМ ВИДАМ ТРАНСПОРТУ ПІДХОДЯТЬ РІЗНІ ШИНИ. НАПРИКЛАД, У ВАНТАЖІВКАХ ВИКОРИСТОВУЮТЬ НАЙБІЛЬШ ВЕЛИКІ, ВАЖКІ ТА ЗНОСОСТІЙКІ ШИНИ. СПОРТИВНИМ СЕДАНАМ КРАЩЕ ПІДХОДИТЬ НИЗЬКОПРОФІЛЬНА РЕЗИНА. СВІЙ ВАРІАНТ ШИН МАЮТЬ Й ЕЛЕКТРОМОБІЛІ.

КОРОТКА КЛАСИФІКАЦІЯ

Розглянемо класифікацію шин на прикладі Volkswagen ID.7 Vizzion. Перший електричний ліфтбек марки у базовій комплектації оснащено гумою 235/50 R19 на обох вісях. Деякі електрокари мають різношироку резину. Приклад: BYD Song L. Проте в більшості випадків шини на одному авто мають однакові розміри. Пропонуємо розшифрувати позначення: 

  • 235 – це ширина профілю резини або зовнішня ширина. Вимірюється в міліметрах;

  • 50 – це відношення висоти до ширини профілю в %. Значення більше за 70 вказує на резину з високим профілем, а меньше за 55 – на низкопрофільну;

  • R – радіальний тип конструкції каркасу;

  • 19 – посадковий діаметр або діаметр внутрішнього кола шини. Вимурюється в дюймах. 

Це основні позначення, які надруковані великими символами на ободі шини. Більше інформації вказано поруч із колісним диском. У нашого ID.7 після головних позначень йде 99 T. Це індекси навантаження на швидкості шини. Індекс 99 відповідає максимальному навантаженню у 775 кг. Оскільки шин чотири, загальне навантаження складає 3100 кг. Індекс швидкості Т вказує на те, що шини розраховані на рух з максимальною швидкістю 190 км/год.

Давайте “перевзуємо” кросовер Zeekr X. Звіримось з параметрами старих шин: 235/50 R19. На заміну можна взяти 19-дюймову гуму шириною 235 мм. Бажано, щоб відношення ширини до висоти профілю було аналогічним, але водій може взяти трохи більш низькі або високі шини. Індекси швидкості та навантаження вказані на старій гумі, але давайте уявимо, ніби цих позначень немає. ШВидкість авто обмена 190 км/год, що відповідає індексу T. Врахуємо, що Zeekr збирає спортивні електрокари. Візьмемо індекс швидкості з запасом – підберемо шини з позначкою V. Маса кросовера в максимальній комплектації складає 1990 кг. Максимальне навантаження авто склада 560 кг. Підсумуємо, поділимо на чотири та отримаємо 510 кг. Збільшимо на 35%, щоб мати запас вантожопід’ємності, та отримаємо 892 кг. Це відповідає індексу 103. Параметри обраних шин: 235/50 R19 103V. Саме такою гумою від фірми Continental оснащують повнопривідний Zeekr X на заводі автоконцерну. 

ОСОБЛИВОСТІ ШИН ДЛЯ ЕЛЕКТРОМОБІЛІВ

Ріст популярності електромобілів мотивує виробників шин випускати спеціальни продукті саме для такого транспорта. Шини для електрокарів відрізняються від аналогів для авто з ДВЗ. Явні зовнішні відмонності відсутні. Різниця в експлуатаційних властивостях шин:

  • Знижений опір коченню. Це дозволяє знизити розхід заряду та відвищити загальну енергоефективність автомобіля;

  • Низький рівень шуму. Досягається завдяки використанню кількох шарів віброізоляційних матеріалів, а також особливому малюнку протектору та формі боковини;

  • Висока вантожопід’ємність. Електромобіль важчий за “класику” на 10-20%, через його оснащують більш широкими шинами з підвищеним індексом навантаження;

  • Покращене зчеплення. Силова установка електрокарів має високий ККД та забезпечує миттєвий старт з місця. Щоб уникнути пробуксовок, електрокар оснащують дуже чіпкими шинами;

  • Підвішена жорсткість. Досягається завдяки використання товстої та жорсткої бічної частини.

Уважний читач помітив, що досягти низького рівню шуму та високої жорсткості одночасно майже неможливо. Виробники йдуть на хитрість. По-перше, для таких продуктів вони створюють унікальну резинову суміш. По-друге, модифікують конструкцію. Наприклад, збільшують число шарів брекеро та роблять додатковий ізолюючий шар. По-третє, підбирають кращій малюнок протектора. Зазвичай це цікаве симетричний неспрямований малюнок. 

ВПЛИВ НА ЗАПАС ХОДУ

Ширина шин, їх тип та малюнок протектора впливають на керованість автомобіля. В електромобілях гума та колесні диски мають великий вплив на запас ходу. Ось що важливо знати водію:

  • Тиск. Дотримуйтесь рекомендованого виробником;

  • Посадковий діаметр. Чим він менший, тим більший пробіг. Кожні 2 дюйма зменшують або збільшують запас ходу в середньому на 6%;

  • Ширина. Майже не впливає на запас ходу. Виходячи з експериментів, збільшення ширина навіть на 30-40% зменшує пробіг на лічені проценти;

  • Висота профіля. Перехід на резину з більш широким профілем дозволяє збільшити запас ходу. Цифри ну дуже різні, але в середньому це 5% за кожні 10 мм профілю. Нагадуємо, що висоту треба розраховувати власноруч – в параметрах шин вказане співвідношення висоти до ширини;

  • Малюнок протектора. Чим він складніший, тим більше витрат енергії та менший запас ходу. Це компенсує гарне зчеплення та захист від аквапланування. “Лиса” гума підвищує запас ходу, але їздити з нею небезпечно.

В комплектацію електромобілів бізнес- та преміум-класу нерідко входять аеродинамічні колісні ковпаки. Можна знайти й неоригінальні ковпаки для більшості моделей авто. Особливо багатий вибір мають власники Tesla Model 3 та Tesla Model Y. Ці відносно невеликі деталі здатні покращити аеродинаміку автомобіля та збільшити пробіг на кілька додаткових кілометрів. Дрібниці, але приємно. 

На запас ходу електромобіля також впливають розміри колісних дисків. Пояснення просте: великі диски мають значну вагу. Якщо б їх вага була невеликою, вантаження на електромотори було б меншим, а запас ходу збільшився. Штамповані (сталеві) диски найважчі. Литі диски легші, а ковані є найлегшими. Якщо ви шукаєте легкі та міцні диски для спортивного електрокара, вам варто звернути увагу на ковані диски з алюмінію чи магнію. 

ВІДОМІ ВИРОБНИКИ

Кращі марки автомобільних шин зареєстровані в країнах Європи, а також у США та Японії. За перспективний ринок вже довгий час борються китайськи виробники, проте вони встигли закріпитися тільки в сегменті бюджетних шин. Економити на взутті не можна навіть якщо йдеться про електромобілі. Тож якщо ви хочете бути впевненим у якості на 100%, зверніть увагу на наступні бренди:

  • Michelin;

  • Continental;

  • Hankook;

  • Nokian;

  • Toyo.

Ми відзначили саме ці компанії, оскільки вони першими налагодили випуск спеціалізованих шин для електрокарів. Не меншим попитом в Україні користуються бренди Bridgestone, Hankook, Goodyear та Dunlop. Спираючись на відгуки покупців та результати незалежних тестів, Ncars склав наступний рейтинг шин для електрокарів:

  • Michelin Pilot Sport EV. Чудове зчеплення, помірна жорсткість, висока зносостійкість. Кращі шини на початок 2024 року. А ще одни з найдорожчих;

  • Hankook iON EVO. Гарні шини для електричних кросоверів та седанів. Демонструють гарні результати на вологих або сипучих покриттях;

  • Continental Cinti.eContact. Відносно недорогі шини з симетричним малюнком протектора;

  • Bridgestone Turanza EV. Жорстка та зносостійка гума. Недолік лише один: підвищений рівень шуму. Проте це проблема багатьох виробів Bridgestone;

  • Nokian Hakkapeliitta EV. Одна з кращих зимових моделей на ринку. Перевагою усіх “електромобільних” шин від Nokian є низький опір коченню. 

З заводу більшість електромобілів китайських марок мають шини західних брендів. Зазвичай це французький Michelin, німецький Continental та італійський Pirelli. Таке враження, ніби Азію можуть представити лише японські Bridgestone та Toyo. Де ж китайські компанії? Здебільшого вони постачають свою продукцію одразу на ринок, але іноді співпрацюють з автомобільними концернами. Шинами ChaoYang, Giti, Linglong і Wanli оснащують переважно бюджетні електромобілі. Китайські виробники не стоять на місці, про що переконливо свідчить Dongfeng eπ 007. Штатні шини від фірми Wanli приємно здивували якістю зчеплення та поведінкою на поворотах. Разом із тим вони помітно дешевші за аналоги від більш відомих виробників. Загальним недоліком китайських шин є висока жорсткість. Ймовірніше, виробники беруть за приклад Bridgestone та намагаються отримати схожі властивості продукції: висока вантажопідйомність, зносостійкий протектор, жорстка (навіть занадто) плечова зона та боковина.

ПИТАННЯ-ВІДПОВІДЬ

- Електромобілі потрібно "взувати" в спеціальну гуму – це суворе правило?

- Ні, підходять будь-які шини з вірною геометрією та індексом навантаження. Однак зі спеціалізованими шинами простіше розкрити потенціал електрокара. 

- Чи варто розглядати до покупки зимові моделі?

- Бажано, а якщо ви знаходитесь в регіоні з суворим кліматом, то варто. В іншому разі можна обмежитися всесезонними моделями. 

- Шини для електромобілів зношуються швидше за звичайні?

- Так, зазвичай їх термін служби меньший на 20%. Однак їхній знос є більш рівномірним.

- Невже такі шини поступаються аналогам у якості?

- Все рівно навпаки! Однак через підвищені навантаження та інші особливості експлуатації такі шини не відрізняються довговічністю. Зазначимо, що звичайні шини на електромобілях зношуються ще швидше.

- Що з рівнем шуму?

- Шини для електрокарів тихіші за звичайні, але є нюанс. Сам електрокар працює майже безшумно, через що водій добре чує дорожній шум і гул вітру.

- А що зі спортивним стилем водіння?

- Все дуже добре. Шини для електромобілів забезпечують хороше зчеплення з дорогою і надійний захист від аквапланування. 

- Чи потребується ротація коліс? 

- Так, переставляти шини місцями бажано навіть власникам повнопривідних електрокарів. В ідеалі цю процедуру потрібно проводити кожні 15-20 тис. км пробігу.

- Чи сильно відрізняються ціни?

- Відчутно, щоч за фактом вироби для електрокарів належать до категорії преміальних продуктів шинних брендів. Вони дорожчі за звичайні шини, але перевершують їх в експлуатаційних властивостях - все чесно.