11.06.2024 53

Електричні позашляховики – переваги, недоліки та приклади вдалих моделей

~ 34 хв.

ЕКСПАНСІЯ ЕЛЕКТРОМОБІЛІВ НА СВІТОВОМУ АВТОМОБІЛЬНОМУ РИНКУ ДОСІ ТРИВАЄ. ЗЕЛЕНИЙ ТРАНСПОРТ УСПІШНО КОНКУРУЄ З КЛАСИЧНИМИ СЕДАНАМИ, КРОСОВЕРАМИ ТА ХЕТЧБЕКАМИ – ПЕРЕВАЖНО МІСЬКИМИ МОДЕЛЯМИ. ДОНЕДАВНА БЕЗДОРІЖЖЯ БУЛО СТИХІЄЮ ВИКЛЮЧНО ПОЗАШЛЯХОВИКІВ ІЗ БЕНЗИНОВИМИ ТА ДИЗЕЛЬНИМИ МОТОРАМИ.

Електричні позашляховики обіцяють водіям те, що не можуть дати моделі зі звичними моторами – тиху роботу та нульовий рівень викидів. Справжнє єднання з природою. Але є проблема: електричний автомобіль має обмежений запас ходу. Для експедиційного транспорту це критичний недолік. Чи все не так погано і на ринку вже є вдалі моделі електричних позашляховиків? 

ВИМОГИ ДО АВТОМОБІЛІВ ДЛЯ БЕЗДОРІЖЖЯ

Позашляховик – це автомобіль з підвищеною прохідністю, що зазвичай має великі габарити, високий кліренс і характерний «обвіс» у вигляді силових бамперів, додаткової оптики та пристроїв для буксирування. Проміжне положення між класичними легковиками та повноцінними позашляховиками займають кросовери. Асортимент електричних кросоверів дуже різноманітний – водії можуть знайти як недорогі моделі, так і справжні сухопутні яхти з неймовірно комфортними салонами. Однак це насамперед міські автомобілі, що мають бути комфортними. До позашляховиків висувають інші вимоги:

  • Великий дорожній просвіт: 20-30 см. У експедиційних авто він може перевищувати 35 см;

  • Повний привід. Підвищує прохідність, особливо на сипучих покриттях, у багнюці, снігу та на льоду; 

  • Блокування диференціала. Істотно покращує зчеплення та передачу крутного моменту колесам на важкому бездоріжжі;

  • Високий крутний момент. Особливо на низьких обертах. Допомагає виїжджати з ям і рухатися в гору;

  • Захист днища. Гарантує збереження вихлопу і вузлів трансмісії;

  • Позашляхові шини. Широкі, зносостійкі, з глибоким протектором і міцною боковиною.

Гарний позашляховик повинен мати лебідку, багажник на даху, додаткову оптику, запасне колесо в кузові. Важливі параметри: запас ходу, вантажність та крутний момент. Останній параметр для позашляховика навіть важливіший, ніж потужність двигуна. Завдяки великому крутному моменту авто може рухатися заболоченою місцевістю, з місця виїжджати з глиноземів і долати водні перешкоди. 

Не вщухають суперечки про те, який тип позашляховика кращий: рамний чи з несучим кузовом. Рамна конструкція – це просто та надійно. Найкраще рішення для утилітарного і робочого транспорту. Окрім цього ж рамна конструкція підвищує вантажність. Автомобілі з несучим кузовом вирізняються універсальністю. Вони мають кращу паливну ефективність та динаміку. Рівень безпеки водія і пасажирів також вищий. За це доводиться платити зниженою жорсткістю та вантажністю порівняно з рамною конструкцією.

ПЕРЕВАГИ ЕЛЕКТРОМОБІЛІВ

Перш ніж ми дійдемо до вдалих моделей електричних позашляховиків визначимося, в чому переваги такого транспорту. Головною відмінністю від класичних автомобілів є відсутність ДВЗ і коробки передач. Транспорт приводить у рух один або кілька електромоторів, а трансмісію спрощено до одноступеневого редуктора. До переваг електрокарів можна віднести:

  • Легке керування. Електромобілі простіші в управлінні, ніж їхні побратими з ДВЗ;

  • Контроль крутного моменту. Це особливо відчувається в моделях із повним приводом. «Розумна» електроніка може контролювати момент на кожному з коліс, що дає змогу маневрувати навіть на сильному бездоріжжі;

  • Запас потужності. Електромобілі важчі за класичні авто та зазвичай мають відчутно більший запас потужності;

  • Низька схильність до поломок. Можна забути про обслуговування ДВЗ і коробки передач – в електромобілях вони відсутні;

  • Універсальність. Вдалі моделі мають безліч місць для зберігання речей, рейлінги, зовнішні розетки для живлення електрочайника, холодильника та іншої електроніки. Батарейка на колесах – мрія будь-якого туриста. 

Недоліки теж є. Найбільш помітний: обмежений запас ходу. Наприклад, Zhiji LS6 у комплектації Max Ultra Long Battery може пройти до 760 км без підзарядок. Це чудовий показник. Однак позашляховики з класичними моторами можуть проїхати до 1200 км на повному баку. При цьому вони майже не залежать від температури повітря. З електромобілями ситуація інша. Що спекотніше або холодніше, то менший реальний запас ходу. Особливою перешкодою є мороз. Він може «з'їсти» до 40% ємності батареї. Це легко пояснити: частина енергії витрачається на підігрів батареї, а не на їзду. Натисніть сюди, якщо хочете дізнатися про це більше.

Одним із слабких місць електричних позашляховиків є сумнівний потенціал для модифікацій. Зазвичай всі вони мають незалежну підвіску спереду і ззаду. Підбір і монтаж ліфт-комплекту для такої підвіски стане справжнім головним болем. Не існує способів модифікації батареї. Водій може хіба що посилити захист днища та обробити його антикорозійними складами. А ось зовнішні модифікації у електричних позашляховиків ті самі, що й у класики: силові бампери, пороги, решітки для фар, додаткові ліхтарі, бокси на дах і кофри. 

ВДАЛІ МОДЕЛІ

Не можна говорити про електричні позашляховики, не навівши кілька прикладів вдалих моделей. Почнемо з автомобілів китайських марок. Переважно це недорогий і практичний транспорт, проте в Китаї вже розвивається сегмент ультра розкішних позашляховиків. Майже як у США 50-х років, коли відбувався черговий автомобільний бум. 

iCAR 03 – це компактний позашляховик Suzuki, якби він вирішив стати електрокаром. Проста і практична модель без надмірностей. Також це один із найдоступніших електричних позашляховиків на ринку. Однак якщо ви підбираєте авто для поїздок на дачу, розглядати до покупки варто тільки комплектації Long Range 4WD та вище. Повний привід цій моделі дуже личить. 

Повнопривідний iCAR 03 приводить у рух 2 електромотори: 70 кВт на передній осі та 135 кВт на задній. Загальної потужності в 205 кВт і крутного моменту в 385 Нм не вистачить для важкого бездоріжжя. Виробник також заощадив на батареї. Пристрою ємністю 69,8 кВт вистачає на 501 км пробігу в ідеальних умовах або близько 400 км у реальних. Зате з вітерцем – розігнатися з місця до «сотні» можна лише за 6,5 секунди. 

Radar RD6 – доступний електричний пікап від нового суббренду Geely. Модель вперше показали публіці у 2022 році, а повнопривідну версію пікапа довелося чекати аж до 2024 року. З незрозумілої причини модель не має великого попита поза межами Китаю. Концептуально це авто з розряду «дешево, сердито і практично», тобто є утилітарним транспортом за розумну ціну. 

Передньопривідні версії RD6 демонструють гарні результати на легкому бездоріжжі. На особливу похвалу заслуговує версія Yueye. Її потужність складає 200 кВт, а запас ходу на одному заряді становить 632 км. Повнопривідні версії ще цікавіші. Їхня потужність становить 315 кВт. Запас ходу скромний: 460 або 520 км (залежить від комплектації). Крутний момент становить 594 Нм. 

Dongfeng Warrior 917 – модель, що викликала справжній ажіотаж у світі позашляховиків. Чи ви знали, що під час роботи над Warrior 917 інженери Dongfeng надихалися легендарним Hummer і навіть запозичили у цього велетня деякі конструктивні особливості? Вийшов потужний, стильний і по-справжньому хардкорний позашляховик. Має повністю електричну та гібридну версію. 

Електричного воїна приводить у рух четвірка електромоторів сумарною потужністю 800 кВт. Крутний момент дорівнює 1400 Нм. Завдяки контролю моменту на кожному колесі цей автомобіль може їхати там, де загрузне інший позашляховик. Неймовірна батарея ємністю 142,7 км дає 505 км запасу ходу. Здавалося б небагато, але не забувайте про велику потужність автомобіля. 

Проблему обмеженого запасу ходу вирішили у гібридних автомобілях. Справжній еталон комфортного позашляховика є у концерну BYD – це модель Yangwang U8. Це послідовний гібрид, тож ДВЗ тут відіграє роль генератора для підзарядки батарей. У цієї моделі є справжня суперсила: вона може плавати. Швидкість обмежена 3 км/год, а час перебування у воді становить 30 хвилин. Мабуть, це найцікавіший китайський позашляховик на найближчі роки. Чим здивують інші марки?

Nissan Ariya – доступний електричний кросовер із непоганими позашляховими характеристиками в комплектаціях Performance та вище. Модель вдало поєднує високий рівень комфорту, енергоефективність, прохідність і потенціал для модифікації. Чи знали ви, що це перший електромобіль, який побував на двох полюсах? Тицяйте сюди, щоб прочитати новину в нашому Telegram - це справді цікаве досягнення. Найпомітнішою модифікацією стало розширення арок і встановлення 39-дюймових шин. 

Починаючи з комплектації Performance у кросовері з'являється повний привід, а сумарна потужність зростає до 320 кВт. Крутного моменту в 600 Нм трохи не вистачає. А от запас ходу непоганий: 559 або 533 км у «максималці». Передньопривідні версії Ariya можуть проїхати до 623 км без підзарядок. Модель створена для міста, але й за його межами вона може приємно здивувати водія.

Ford F-150 Lightning – електрична версія легендарного пікапа F-150. Чудовий вибір для тих, хто підбирає практичний транспорт на всі випадки життя. По суті це легка вантажівка, здатна прийняти до 900 кг вантажів або тягнути причіп масою 3,5 тонни. І все це без шкідливих вихлопів, з рівною динамікою на всьому діапазоні і непоганою автономністю.

Електричний пікап добре зарекомендував себе в місті та на трасі. А от на бездоріжжі модель відчутно поступається Rivian R1S. На сильному бездоріжжі пікап часто втрачає зчеплення, пробуксовує, заривається в глибокий бруд. На сухих покриттях F-150 Lightning почувається впевнено. Запас ходу в максимальній комплектації становить 482 км, чого вистачить для поїздок на риболовлю та полювання. 

Rivian R1S – справжній американський позашляховик, що посідає високі місця у всіляких рейтингах вже не перший рік поспіль. Модель має версію з кузовом пікап під назвою R1T. Відмінний вибір для тих, хто шукає утилітарний автомобіль. Як і належить сучасному електрокару, R1S має комфортний салон із мінімалістичним дизайном – багато сенсорів і майже немає механічних кнопок.

На роль повноцінного позашляховика може претендувати комплектація Max Pack. З повністю зарядженою батареєю ємністю 180 кВт вона може пройти 660 км. Повний привід сумарною потужністю 522 кВт і обертовим моментом 1120 Нм дає змогу впевнено їздити по снігу, бруду, мокрій глині та піску. Позашляховик може буксирувати причіп масою 4980 кг, що відповідає рівню потужного бензинового авто. Максимальне завантаження кузова: 800 кг.

Це не весь перелік вдалих моделей від азійських та західних автоконцернів. Серед цікавих позашляховиків можна відзначити GMC Hummer EV, Jeep Avenger та Fisker Ocean. Без проблем долають легке бездоріжжя BYD Tang та Toyota BZ4X, хоча ці моделі створювали як міські авто.

У 2024 РОЦІ У ВОДІЇВ Є ГАРНИЙ ВИБІР ЕЛЕКТРОМОБІЛІВ ПІДВИЩЕНОЇ ПРОХІДНОСТІ. Є ЯК БЮДЖЕТНІ МОДЕЛІ, ТАК І ХАРДКОРНІ ПОЗАШЛЯХОВИКИ. ЗА ЗАПАСОМ ХОДУ ЕЛЕКТРОКАРИ ПОСТУПАЮТЬСЯ АНАЛОГАМ ІЗ ДВЗ ПРИБЛИЗНО ВДВІЧІ. ЦЬОГО БУДЕ ЗАМАЛО? ЗВЕРНІТЬ УВАГУ НА ГІБРИДНІ ПОЗАШЛЯХОВИКИ. ВОНИ МОЖУТЬ ПРОЙТИ ПОНАД 1000 КМ БЕЗ ПІДЗАРЯДОК І ЗАПРАВОК.